Businessplan op 1A4; word succesvoller met OGSM

Er is een nieuw, praktisch management boek voor iedereen die een businessplan wil maken dat werkt: ‘Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM’. Het is geschreven door Marc van Eck en Ellen Leenhouts. Het boek is uitgegeven door uitgeverij Business Contact en is hier verkrijgbaar voor €14,99.

Bestel nu het boek via managementboek.nl voor slechts €14,99

Isabelle Spindler- Jacobs, Directeur Retail bij Heineken Nederland en Topvrouw van het jaar 2010: “Ik gebruik de OGSM methodiek nog steeds en ben ervan overtuigd dat OGSM, mits goed toegepast, personen, teams en bedrijven echt verder helpt.”

Er zijn veel plannen. Maar er zijn te weinig goede plannen. In veel organisaties wordt veel tijd besteed aan dikke jaarplannen die vervolgens nauwelijks worden gelezen en slechts gedeeltelijk worden uitgevoerd. In hun adviespraktijk hebben Van Eck en Leenhouts al veel organisaties geholpen met een helder plan op 1A4 volgens de OGSM methodiek. Deze methodiek heeft zich hiernaast al jarenlang in de praktijk bewezen bij organisaties als Procter & Gamble, Mars en Coca Cola.

Op veler verzoek hebben zij nu een handzaam boek geschreven over OGSM, een businessplan op 1 A4 dat leidt van visie naar actie. De OGSM methodiek helpt om dromen, ideeën en plannen zo concreet te maken dat ze ook gehaald worden. Want dromen of plannen hebben is leuk, maar goede plannen hebben en deze waarmaken is veel leuker. Met dit praktische boek, met duidelijke uitleg en veel tips en voorbeelden is de kans groot dat dit lukt. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat het de NASA gelukt is om de ‘onmogelijke’ droom van John F. Kennedy te realiseren en eerder en man op de maan te zetten dan aards rivaal Rusland.

“Voor mij is de OGSM methodiek één van de waardevolste managementtools geworden”, Marcel Kramer, Biohorma.

Toelichting OGSM methodiek

Objective
Het OGSM begint met een duidelijke en krachtige verwoording van het kwalitatieve doel (de Objective) van de organisatie. Het geeft aan waar we willen staan aan het eind van een bepaalde periode. Dit is vaak één jaar, maar kan ook drie jaar zijn. Of wanneer een project gerealiseerd is. Omdat de Objective leidend is voor alles wat volgt is het belangrijk dat alle betrokkenen hier daadwerkelijk overeenstemming over hebben. De Objective is dus het punt op de horizon waar we uiteindelijk willen zijn.

Goals
Vervolgens wordt de Objective (het kwalitatieve doel) vertaald in kwantitatieve doelen (de Goals). Op basis hiervan weten we aan het eind van de overeengekomen tijdsperiode of de Objective daadwerkelijk is behaald. De Goals zijn hiermee de coördinaten van het punt op de horizon, de Objective.

Strategies
De strategieën beschrijven de concrete wegen die we kiezen om de Objective te gaan halen. Omdat het plan op 1 A4 moet passen en Arial 6 de minimale grootte van het lettertype is kunnen we maximaal vijf strategieën kiezen. Dit leidt tot focus, en de ervaring leert dat focus weer leidt tot resultaat.

Measures
De Measures bestaan uit een Dashboard en Acties. In het Dashboard meten we of iedere strategie op koers ligt (en zo dus bijdraagt aan het halen van de Objective).In de Acties vertalen we de strategie naar concrete actiestappen en komen we overeen wie de actiestappen uitvoert en wanneer deze gereed zijn.

Met de Objective en Goals bepalen we wát we willen bereiken. Met de Strategies en Measures geven we aan hóé we daar komen.

De kracht van OGSM is dat er steeds een kwalitatief element gevolgd wordt door een kwantitatieve meting. De Goals zijn dus onlosmakelijk verbonden met de Objective en de Measures (het Dashboard) met de Strategies. Dit maakt ook dat OGSM’s zo goed zijn te cascaderen, waarmee we bedoelen dat het OGSM binnen de organisatie wordt doorvertaald naar OGSM’s voor afdelingen en/of personen.

Over de auteurs
Marc van Eck en Ellen Leenhouts zijn partner van Business Openers, een strategisch marketingadviesbureau dat organisaties helpt met Positionering (Waarom), Strategie (Wat) en Internal Branding (Hoe). Met hun achtergrond bij Procter & Gamble, waar de OGSM-methodiek wereldwijd wordt toegepast, hebben zij alle drie als werknemer ervaren hoe OGSM de business en medewerkers vooruit helpt. De afgelopen twaalf jaar hebben ze met hun adviesbureau veel organisaties, instellingen, teams en personen mogen helpen, onder andere met hun businessplan. Hierbij hebben zij de OGSM-methodiek veelvuldig toegepast en ook hier in de praktijk bewezen dat de methodiek werkt.

Van Eck en Leenhouts zijn tevens coauteur van het boek Internal Branding in de praktijk, het merk als kompas. Van dit boek is de vijfde druk verschenen en komt in het voorjaar van 2013 een vervolg uit. Dit boek werd in 2008 door het Tijdschrift voor Marketing uitgeroepen tot marketingboek van het jaar.

Bestel nu het boek via managementboek.nl voor slechts €14,99