Business Openers
 

Als je geen reclame meer hoeft te maken weet je dat Internal Branding heeft gewerkt

Toen ik afgelopen vrijdag bij Eurib college mocht geven over Internal Branding was dit mijn antwoord op de vraag wat ik definieerde als ‘Het succes van Internal Branding’. Dit is immers de titel van mijn boek. Tot mijn eigen verbazing rolde dit uit mijn mond. Ik had het nog nooit eerder zo bedacht, nog nooit zo gezegd, en het was ook nog nooit zo waar.

De gekte van reclame
We zijn allemaal zo gewend geraakt aan reclame dat we denken dat het normaal is. Maar hoe normaal is het dat je ongevraagd aan de wereld vertelt waar je goed in bent? En nog erger dat je in dit in de praktijk helemaal niet blijkt te zijn? Niet normaal natuurlijk, maar alles went. En reclame kan ook leuk zijn. Maar het is wel zonde dat veel bedrijven wel geld uitgeven om hun klant een mooie belofte te doen, maar niet de moeite nemen om samen met medewerkers te werken aan het realiseren van deze merk-waardige ervaring voor hun klanten. Daarmee doen bedrijven hun klanten en medewerkers tekort en vervolgens hun portemonnee.

Het delen van ervaringen
Even een check. Kun je je de laatste keer herinneren dat je vanwege het zien van een reclame iets bent gaan kopen? Waarschijnlijk niet. En de laatste keer dat je op aanraden van iemand anders iets gekocht hebt of ergens naar toe bent gegaan was waarschijnlijk gisteren. Zeker als die iemand een vriend is, of gewoon de buurvrouw of een collega. Er is buiten de wereld van marketing en communicatie al lang bewezen dat wij als trouwe kuddedieren enorm de neiging hebben zowel goed als slecht advies van naasten te volgen. Dit is uiteraard de achtergrond van de Net Promotor Score, het proberen zoveel mogelijk fans te creëren en zo weinig mogelijk criticasters. Met het succes van de NPS is het verbazingwekkend dat het onderwerp Internal Branding in veel organisaties, opleidingen en marketingbladen onderbelicht blijft. Uiteraard zijn er ook organisaties waar Internal Branding er van nature is omdat in de kern van de organisatie zit. Meestal is dit gevoed door het karakter van de oprichter. Maar bij de meeste organisaties is dat niet zo en deze organisaties kunnen enorm voordeel halen uit Internal Branding.

Een zee van voordelen
Laten we de effecten die we de laatste jaren in de praktijk van Internal Branding hebben ervaren eens op een rijtje zetten. Allereerst leidt Internal Branding tot meer fans, en die kopen meer, vaker en duurder. Dat leidt tot meer omzet en meer winst. Tevens kunnen de kosten voor reclame dus omlaag wat ook de winst verbetert. Verder voelen medewerkers zich meer thuis wat leidt tot hogere productiviteit en een lager ziekteverzuim. De vrijwillige arbeidsmigratie neemt toe omdat de notoire dwarsliggers er zelf achter komen dat ze ergens anders beter tot hun recht komen. Tenslotte neemt de aantrekkingskracht op toekomstige medewerkers toe waardoor ook de kosten die daarmee gemoeid gaan dalen. Dit zijn dan zowel wervingskosten als faalkosten. Het belangrijkste voordeel van Internal Branding is dat het gewoon enorm leuk is, energie en inspiratie geeft.

Gewoonte is de vijand
Ik kan dus alleen maar concluderen dat er geen rationele en ook geen emotionele redenen zijn om niet met Internal Branding aan de slag te gaan. Het moet dus wel de gewoonte zijn. We zijn het letterlijk niet gewoon, het zit nog niet in de opleidingen, niet in de bladen, niet in ons systeem. Maar hoe vaker we erover horen en de successen van organisaties die er wel mee aan de slag gaan horen, des te groter de kans dat het een gewoonte wordt. Dus vandaar deze column.

Door Marc van Eck


Ga terug