Niels Willems
 

Apps in de auto

‘Het Financieele Dagblad’ – Fabrikanten proberen elkaar af te troeven met vermakelijke en nuttige apps in de auto, zo bleek op de technologieshow CES in Las Vegas. De strijd om flits-informatie, carpoolen, de krant of chatten via het dashboard is losgebarsten. De ‘serious games’ gaan de auto veroveren, voorspelt Niels Willems van Business Openers.

Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore:
‘De strijd om het dashboard is er niet een die door een autofabrikant beslist gaat worden. Die is geruime tijd geleden al gewonnen door de makers van iOS en Android; de winnaars van de strijd om de broekzak. Autofabrikanten zouden er goed aan doen om al hun zogenaamd vertrouwelijke informatie vrij te geven, zodat app-ontwikkelaars zich kunnen storten op het verbeteren van de prestaties van hun auto’s. Maar als we iets verder kijken dan deze huidige ‘app war’, zien we dat de strijd op een ander strijdveld zal worden uitgevochten: Google heeft nu al in twee staten in de VS een vergunning om met een auto zonder bestuurder rond te rijden. De auto wordt daarmee weer eventjes een echt vehikel.’

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers:
‘De mogelijkheden om via je dashboard van alles te weten te komen over je auto, zijn snel toegenomen. Maar bijzonder creatief zijn de autofabrikanten nog niet geweest in het zeer relevant maken van die informatie voor de automobilist en zijn bijrijders. Door de informatie open te gooien voor de bouwers van apps is een creatieve explosie te verwachten. Natuurlijk worden we overspoeld met applicaties voor zuinig rijden, maar de winnaars zijn die softwarehulpjes die autorijden leuker gaan maken. En die kunnen ook heel nuttig zijn, bijvoorbeeld met ‘serious games’ voor veilig rijden of voor hoffelijkheid in het verkeer.’

Peggy Wijtzes, director online bij reclamebureau FHV BBDO:
‘Het lijkt een interessante ontwikkeling dat ook voor automerken unieke apps kunnen worden ontwikkeld. Zeker voor de fabrikant die als keurmeester kan bepalen wat de meest kwalitatieve toevoegingen zijn voor zijn merk. Maar is het daarmee ook echt een verrijking van de vierwieler? Van de honderdduizenden apps waren eind 2012 de meest gedownloade apps nog steeds dagelijkse functionaliteiten als maps, Facebook en YouTube. Dan zou je je kunnen afvragen wat er naast functionele apps als onlineradiostations, het weer en de benzinepomp in de buurt zo relevant is dat je de moeite neemt het in je infotainmentsysteem te downloaden of over te zetten van je smartphone. Misschien moeten in dit geval de automerken de hardware bieden om eenvoudig de apps van je smartphone te tonen. Dat maakt het voor de gebruiker een stuk interessanter.’

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode:
‘Autofabrikanten stimuleren apps voor in de auto. Natuurlijk blazen ze dit op als groot nieuws. Maar dat is het niet. Nog meer dingen doen tijdens het autorijden is op zich interessant. Echt interessant wordt het om helemaal niet meer zelf te rijden. De auto rijdt terwijl wij andere dingen doen. Dat is de volgende echte stap. Dat moment komt dichterbij. Een ‘driverless car’ van Google heeft nu nog voor $ 150.000 aan apparatuur aan boord. Dat gaat vast wel omlaag. In de tussentijd worden wij gelokt met eigentijdse toeters en bellen om ons weer die lege showrooms in te krijgen.’

Door: Richard Smit


Ga terug