Ellen van Zanten
 

“Business Openers is no-nonsense, net als de AGF sector”

Tholen – Het strategisch marketingadviesbureau Business Openers is sinds 2006 actief in de AGF-sector. Ellen Leenhouts en Marc van Eck, beiden partner bij het bedrijf, geven aan dat deze sector wellicht kritischer naar consultancy-organisaties kijkt. “Dit omdat de AGF-sector no-nonsense is en het imago van consultancy in het algemeen daar bijna haaks op staat. Na persoonlijk contact merken we dat het consultancy-imago gelukkig niet aan ons bedrijf wordt gekoppeld. We zijn namelijk zelf ook no-nonsense. Het feit dat we een strategisch plan op 1 A4 maken slaat bijvoorbeeld goed aan in deze markt. Geen dikke plannen maar kort en duidelijk formuleren wat je gaat doen.”

Stap voorwaarts
“We hebben al diverse opdrachten in de AGF-sector uitgevoerd en het is een sector waar we graag actief zijn. Er is met name vraag naar opdrachten op het gebied van positionering, strategie en internal branding. Voor The Greenery hebben we een aantal jaren geleden een groot strategisch en internal branding traject mogen doen. Momenteel werken we samen met FrEsteem en vorig jaar hebben we een strategisch traject gedaan voor K4. Wij zijn niet specifiek op bepaalde sectoren gericht; we richten ons op organisaties die een stap voorwaarts willen doen met behulp van positionering en/of strategie. Hierbij geldt met name dat scherp kiezen een voorwaarde is. De ervaring laat zien dat dit de sleutel tot succes is. Scherp kiezen in wie je wilt zijn als organisatie en hoe je dit waarmaakt in de dagelijkse praktijk (dus in hoe je de dingen doet). En scherp kiezen in strategie dus wat je wel (en dus juist ook niet) gaat doen. Deze trajecten gaan vaak samen.”

Groeiende markt
Ellen en Marc zien de AGF-sector als een groeiende markt voor hun diensten. “Het is een markt die onder druk staat en we zien dat ook of juist dan positionering en strategie goed kan helpen. Deze sector is een markt van schuivende panelen, misschien wel meer dan in welke markt dan ook. Dat maakt het lastiger, maar daarmee juist ook zo noodzakelijk om als AGF-bedrijf een duidelijke koers te kiezen. Wij verdiepen ons in iedere branche waar we een opdracht uitvoeren, maar we zijn van mening dat we toch nooit zoveel kennis van de markt kunnen hebben als de organisatie zelf. Dit in combinatie met onze kennis van positionering, strategie bouwen en internal branding zorgt er juist voor dat we samen met onze klant echt verder komen. En mede door het stellen van ‘domme’ vragen over de branche of de organisatie weten we tot resultaten te komen.”

“De reden waarom klanten voor ons kiezen is dat we op een praktische, toegankelijke en aanstekelijke manier werken waarbij we wel scherp zijn. En we hebben natuurlijk een mooie trackrecord van klanten binnen en buiten de branche. Daarnaast hebben we ook gepubliceerd over ons gedachtegoed. Ons boek ‘Een businessplan op 1 A4, word succesvoller met OGSM’ is sinds december uit en staat al maanden in de top van best verkochte managementboeken. Juist omdat het zo praktisch is. En natuurlijk omdat we zelf zijn wie we zijn.”

Evenementen
Business Openers organiseert diverse evenementen waarbij ze breed georiënteerd zijn op diverse branches. “In de evenementen die we organiseren beperken we ons niet tot één branche. In de afgelopen jaren hebben we ontdekt dat organisaties uit verschillende branches juist veel van elkaar kunnen leren. Die kruisbestuiving geeft energie”, besluiten de partners.

Business Openers heeft in de toekomst een aantal evenementen/workshops gepland. Deze zijn te bekijken via www.businessopeners.nl/agenda

Publicatiedatum: 7-5-2013
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl


Ga terug