Business Openers
 

Business Openers opent vestiging in België [BE]

Persbericht België – 14 januari 2013

Het merk als kompas voor bedrijfsgroei

Het consultingbureau Business Openers begeleidt bedrijven om een sterk merk op te bouwen van binnenuit. Als bedrijfsleiders nadenken over waarom ze verkopen, erin slagen hun medewerkers voldoening te geven uit hun werk en hun visie omzetten in doelgerichte actieplannen, evolueren ze ‘from good to great’, in de woorden van Jim Collins. Zogenaamde brand-oriented companies zijn bewezen succesvoller met name in moeilijke tijden zoals crises. Business Openers heeft in Nederland tal van bedrijven begeleid in dit proces. Het bureau gaat in België van start onder leiding van Ides Ticket.

Het belang van een sterk merk
Bedrijven zijn bewezen succesvoller als ze werken vanuit dat wat hen uniek maakt: hun identiteit en overtuiging, ofwel hun merk. Het merk hanteren als kompas betekent werken vanuit een authentieke, relevante en onderscheidende merkpositionering. Die is leidend voor strategie, cultuur en processen.
Business Openers helpt bedrijven op zoek gaan naar het waarom van wat ze doen en van daaruit hun merk op te bouwen. Van binnen uit, gebaseerd op de waarden van het bedrijf, omarmd door de medewerkers. Dit wordt doorvertaald in een concreet, eenvoudig maar doeltreffend actieplan.

Merkpositionering: het waarom van een bedrijf
Bedrijfsleiders en managers weten wat ze verkopen: computers, sieraden, boekhouddiensten,… Waarom ze verkopen kunnen ze vaak niet helder verwoorden. Als ze de tijd nemen om even stil te staan bij het waarom van hun zaak, kunnen ze hun droom en hun belofte neerschrijven.
Business openers ontwikkelde een aantal actiegerichte modellen om dit ‘waarom’ te bepalen.
De BrandPositioner® helpt het archetype van het bedrijf te bepalen. Het model onderscheidt acht archetypes: de avonturier, de leider, de regisseur, de specialist, de beschermer, de verzorger, de hartelijke, de levenslustige. Een duidelijke merkpositionering vanuit een van die archetypes versterkt de herkenbaarheid van en het vertrouwen in het merk.
Het BrandHouse®-model vat het merk krachtig samen op een visuele manier, zodat het door iedereen direct wordt begrepen en als intern kompas gebruikt kan worden. Door de aantrekkelijke en spanningsvolle invulling bindt en boeit het merk zowel klanten als medewerkers.

Internal branding: de bedrijfswaarden doen leven bij de medewerkers
Behalve waarom je verkoopt, is het ook belangrijk te weten hoe je verkoopt. Bedrijfsleiders hebben nogal eens de neiging hun klanten op de eerste plaats te zetten, maar als dit betekent dat de eigen medewerkers op de tweede plaats komen, wordt het merk niet van binnenuit gedragen. Mensen moeten op de eerste plaats komen, of het nu medewerkers of klanten zijn. En mensen worden gedreven door waarden.
Waarden onderscheiden het ene bedrijf van het andere. Een goede selectie van waarden bepaalt het bedrijf, het merk, en waar het voor staat. Waarden maken een bedrijf uniek. Zo kan een juwelier ervoor kiezen eigentijds, toegankelijk, energiek, zelfverzekerd en uitdagend te zijn. Deze juwelier is – in termen van archetypes – een hartelijke avonturier. Hij zal zijn klant niet uitleggen hoe een perfecte diamant geslepen is, maar vertellen over zijn nieuwste juweel en zijn klant vragen naar zijn gewoontes en zijn lievelingsjuweel. Ook zijn medewerkers zullen op zo’n manier met de klanten omgaan.

Business Openers ontwikkelde verschillende methodieken om de specifieke waarden voor een bedrijf te bepalen en de medewerkers erbij te betrekken. Internal Branding is een interactief proces waarbij medewerkers zelf over het merk nadenken en ermee aan de slag gaan. Business Openers geeft ook workshops en trainingen rond Internal Branding en het ontwikkelen van interne communicatie vanuit het merk en de bedrijfswaarden. Hierdoor worden de waarden echt in het bedrijf verankerd.

Strategische actie
Succesvol groeien betekent ook keuzes maken en die vertalen in actie. De merkpositionering en Internal Branding van het bedrijf vormen de leidraad voor een helder strategisch plan op 1 A4, waarin ‘scherp kiezen’ centraal staat. Dit is een businessplan dat eenvoudig vertaald kan worden naar alle medewerkers.

Business Openers: no-nonsense en hands-on
Business Openers Nederland bestaat uit een vierkoppige partnergroep met een ruime marketing ‘en HRM achtergrond, waarvan 3 afkomstig zijn van Procter & Gamble, Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen. Niels Willems heeft onder andere voor Coca-Cola gewerkt.
Business Openers is een no-nonsense begeleider, die een merk opbouwt samen met het bedrijf. Het boek Internal Branding in de praktijk van Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts werd in Nederland al bekroond tot marketingboek van het jaar. Eind 2012 kwam het boek Businessplan op 1A4, word succesvol met OGSM uit. In 2013 volgt het derde boek wederom over (internal) branding.

Klantenreferenties van Business Openers zijn onder andere Stibbe, Omega Pharma, Eneco, Albert Heijn, Unique, USG Legal, Volkswagen,… Ook vele kmo’s, ziekenhuizen, steden en gemeentes zijn al geholpen met deze hands-on aanpak.

Ides Ticket runt de Belgische branche van Business Openers. Hij startte zijn carière in de FMCG bij Procter&Gamble, gevolgd door Coca-Cola. Vervolgens leidde hij MTV Networks in België. Zo deed hij ervaring op binnen general management, sales en marketing, telkens met een resultaatgerichte focus. Als consultant bouwde hij diverse modellen op, met één doel: succesvolle groei stimuleren in een bedrijf.

Marc van Eck: “We wilden al langer actief worden in België maar zochten hiervoor de geschikte partner om ons gedachtegoed tot leven te brengen. Ides en ik hebben al samengewerkt bij Procter & Gamble, hij deelt onze achtergrond en overtuiging en heeft de afgelopen maanden al intensief meegedraaid op Nederlandse klanten. Maar het belangrijkste is dat hij past bij de Business Openers mentaliteit; energiek en uitdagend en dit koppelen aan de kracht om het slim samen te brengen zodat organisaties het makkelijk tot leven kunnen brengen. Komende periode gaan wij intensief samenwerken en daar verheug ik mij nu al op.

Voor meer informatie of een interview
Business Openers
Ides Ticket
ides.ticket@businessopeners.be
+32 (0)497 05 24 81


Ga terug