Business Openers
 

Cijfers zijn belangrijk, maar eerst komt het grote doel

Interview met Marc van Eck door Hans van der Klis (managementboek.nl)

Al meer dan tien jaar maken Marc van Eck en zijn collega’s van het adviesbureau Business Openers gebruik van een methode om businessplannen op één A4’tje te zetten: OGSM heet dit ooit in Japan ontwikkelde model, dat zij zelf hebben doorontwikkeld met een eigen, specifieke aanpak. Nu hebben ze het op papier gezet: Businessplan op 1 A4 – Word succesvoller met OGSM.

Je zou de OGSM-methode waarmee objective, goals, strategy, measures op één A4 worden gezet, haast kunnen toepassen op het boek dat u geschreven heeft. Wat was uw doel?
Ons doel is tweeledig: wij passen deze methode al jaren toe bij de bedrijven en cliënten waarvoor wij werken. En steeds vaker zeiden wij tegen elkaar: wij zouden onze ideeën eens moeten opschrijven. Het is een gemakkelijke en goede methode om het businessplan op papier te zetten. Dat moet mensen aanspreken. De methode is ook ontstaan uit ergernis over die dikke pakken papier die altijd onderin de lade verdwijnen. Stiekem dromen wij er ook van dat deze methode een ingang krijgt bij de overheid, dat ambtenaren beseffen dat het ook op deze manier kan. En over ons tweede doel kan ik kort zijn: wij wilden onszelf natuurlijk ook op de kaart zetten.

U houdt duidelijk van systematisch te werk gaan. Dat geldt natuurlijk voor OGSM zelf, maar ook voor hulpmiddelen als D.I.T., doel-doen, SWOT-analyses, stoplichtmethodieken, en zo verder. Wat is er zo prettig aan methodisch te werk gaan?
Het gekke is dat deze vraag meteen de gedachte in mij oproept dat het wel meevalt. Maar het klopt. En dat gaat niet ten koste van de creativiteit, zoals je op het eerste gezicht zou denken. Integendeel: wanneer je strak bent in je methodieken, geeft dat juist ruimte voor creativiteit. Is dat niet wat copywriters zeggen: ‘Give me the freedom of a tight brief?’ Je creativiteit wordt juist meer uitgedaagd, je wordt gedwongen om met betere ideeën te komen. Ik ben ervan overtuigd dat dit beter werkt dan een losse aanpak, waarbij de ideeën alle kanten opfladderen.

Benieuwd naar het hele interview? Lees hier verder…


Ga terug