Niels Willems
 

De me-too strategie van Microsoft

Het vaste panel marketingexperts van ‘Het Financieele Dagblad’ bespreekt nieuwe campagnes en nieuwe producten. Deze week Microsoft dat eigen winkels gaat openen. Niels Willems van Business Openers vindt de me too-strategie van marktleider Microsoft tenenkrommend.

De Apple-winkels zijn volgens sommige onderzoeken in de VS de winkels met de hoogste opbrengst per vierkante meter. Microsoft blijft niet achter. In de VS heeft het bedrijf al winkels en wil die ook in Europa gaan openen.

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode:
‘In de Verenigde Staten heeft Microsoft sinds 2009 dertig eigen winkels geopend die tot nu toe zo’n vijftien miljoen klanten hebben. Na het succes van de Apple Stores in Europa opent Microsoft ook in Europa eigen winkels. De prestatie van Apple is indrukwekkend. In september realiseert Apple 19.000 bezoekers per winkel per dag. If you can’t beat them, copy them, is de retailstrategie van Microsoft. Intensief contact met de consument zal Microsoft goed doen. Microsoft krijgt hierdoor een menselijker gezicht en directe feedback van consumenten. The way to go!’

Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore:
‘Ik ben onlangs zo’n winkel, excuseer, ‘Store’ binnengewandeld. Zag er inderdaad prima uit. Alleen was het er niet zo druk als op de publiciteitsfoto’s. En helemaal niet zo druk als in de Apple Store er pal tegenover. Ik weet niet of ze nog snel genoeg momentum gaan winnen. Apple zit inmiddels al tegen de 400 winkels aan. Met fors hogere marges op hun producten. Hetzelfde geldt voor de Surface-tablet. Het lijkt alsof veel van zijn pogingen geboren zijn uit angst de boot niet te willen missen, in plaats vanuit een eigen geloof of visie. En tja, dan ben je per definitie nummer twee en dus niet het origineel.’

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers:
‘“Als mijn Apple het niet doet, is mijn gevoel dat ik zelf iets fout heb gedaan en als mijn Windows het niet doet, geef ik Bill Gates de schuld”, is een op sociale media veel doorgestuurde quote omdat die zo herkenbaar is. Microsoft is groot en machtig, maar zit toch in het verdomhoekje. Het is gewoon geen sterk merk. Dus, moeten ze gedacht hebben bij Microsoft, dan gaan we maar na-apen wat Apple doet. Nu dus met merkwinkels. Maar als het dat net zo gaat doen als zijn campagne rond de introductie van Windows 8, namelijk helemaal in de schutkleuren van hoe je tegenwoordig nou eenmaal consumententechnologie in de markt zou moeten zetten, dan vrees ik het ergste. Microsoft kan beter eerst werken aan zijn eigenheid en dit vervolgens consistent en consequent in alles wat het doet naar buiten brengen.’

Barbera Wolfensberger, directeur bij reclamebureau FHV BBDO:
‘Microsoft is begonnen met een inhaalslag in de markt van smartphones en tablets. Met de introductie van de Surface-tablet waagt Microsoft zich nu ook aan hardware, iets waar het afgezien van de Xbox nooit erg succesvol in is geweest. Fysieke winkels kunnen heel waardevol zijn om de consumenten dit nieuwe Microsoft te laten ervaren. Om er daarnaast ook een commercieel succes van te maken — zoals Apple gelukt is — zal een stuk lastiger gaan worden. Al is het alleen maar omdat er in de Microsoftwinkel vooral spullen van andere merken liggen, die eigenlijk op elke on- en offline straathoek te koop zijn.’


Ga terug