Niels Willems
 

De Windcentrale – grootste crowdfundingproject is doorbraak

Windcentrale heeft bewezen hoe je in een markt tussen grootmachten met een consistente benadering van de doelgroep succesvol bent. Met het merk als kompas.

Start-up De Windcentrale had in april 2012 twee grote windmolens in koopoptie genomen. Elke molen is in 10.000 stukjes opgehakt. Iedereen kan een stukje molen kopen, de opbrengst uit de wind krijgen de eigenaars in aftrek op hun energierekening. Vóór december 2012 moesten alle 20.000 zogeheten ‘winddelen’ (a 350 euro) van de hand zijn gedaan, om de molens te kunnen kopen zodat duizenden Nederlanders stroom hebben van een gigantische windmolen waar ze mede-eigenaar van zijn.

Geholpen door free publicity werden de eerste paar duizend stukjes snel verkocht. Maar in september 2012 bleek het tempo van de aankopen niet voldoende om beide molens te kunnen aanschaffen. De instroom van nieuwe kopers moest drastisch omhoog om de deadline van begin december te kunnen halen.

Niels Willems van Business Openers die zich specialiseert op de marketing van start-ups en ondernemende projecten werd gevraagd mee te helpen de klus als nog te klaren. Samen met Ernesto Spruyt (FreeKick) is hij aan de slag gegaan om voornamelijk via bestaande klanten en fans nieuwe kopers te werven.

Harm Reitsma directeur van de Windcentrale: “Business Openers (zijnde hier Niels en Ernesto, red.) heeft de Windcentrale geholpen bij het bepalen van de identiteit van de Windcentrale. Met behulp van de identiteit is vervolgens het verhaal richting de klanten veel strakker verwoord. Ook in alle communicatie-uitingen heeft Business Openers een belangrijke rol gespeeld.”

Uiteindelijk werd zeer ruim voor de deadline het benodigde aantal van 20.000 verkochte stukjes windmolen voor in totaal dus 7 milieoen euro behaald. Niels Willems van Business Openers: “ik ben geweldig onder de indruk van de vechtersmentaliteit van Harm en zijn zakelijk partner Anne Janssens. Hun avonturentocht heeft zoveel hobbels gekend, dat hun prestatie (Windcentrale is in euro’s de op één na grootste crowdfunding project ter wereld) moeilijk overschat kan worden.”
Harm: “Business Openers heeft zich opgesteld als een echte, hands-on partner in het project. De rol van Business Openers is erg belangrijk geweest voor het succes van de Windcentrale. Daarvoor hartelijke dank!”

Inmiddels is De Windcentrale op zoek naar nieuwe windmolens om die in stukjes te gaan verkopen. Op hun website kunt u zich daarvoor al weer inschrijven. Overigens ook interessant voor bedrijven!

Onder ‘link’ treft u nog meer informatie aan over hoe Windcentrale een succes werd.

http://www.molblog.nl/bericht/geheim-crowdsourcing-succes/


Ga terug