admin
 

Een sterk merk worden? Buiten winnen is binnen beginnen

Sterke merken zijn succesvol, omdat ze fans hebben die positief over het merk spreken en meer, vaker en duurder kopen. Dit leidt tot betere financiële resultaten en meer medewerkers die het naar hun zin hebben. Om dit te realiseren is een sterke merkpositionering nodig. Internal Branding gaat over het ‘doorvertalen van deze merkpositionering’ naar de werkvloer. Want als je buiten wilt winnen moet je binnen beginnen. Internal Branding is in alle sectoren van de maatschappij relevant. Het is geen onderwerp van alleen marketing, HR of communicatie, maar ook van algemeen management en de directie.

Trends
Vijf jaar geleden werd internal branding nog door critici afgedaan als een hype. De afgelopen jaren is het tegendeel bewezen. Internal Branding bruist! Iedere zichzelf respecterende organisatie, zowel in Business to Consumer als in Business to Business, weet dat het definiëren en waarmaken van het merk succes oplevert. In financiële zin en in het licht van medewerkertevredenheid. Er zijn Internal Branding- en/of merkmanagers aangesteld in organisaties en steeds meer opleidingen besteden aandacht aan Internal Branding. Bovendien is er inmiddels veel praktijkervaring in verschillende bedrijven.

Internal Branding in praktijk
Eigenlijk is Internal Branding altijd uniek, per definitie moet het op een manier die past bij het specifieke merk. Dus is de praktijk heel erg divers. Het gaat erom dat je nadenkt hoe een klant jouw belofte echt merkt, met name in het gedrag van medewerkers. Belangrijk hierin is dat wanneer een organisatie beoogt gastvrij te willen zijn, workshops ook op een gastvrije manier georganiseerd worden in een omgeving die dit gevoel versterkt.

Drie tips
1. Maak je merk consistent en consequent in alles wat je doet.

2. Zet Internal Branding niet als apart proces neer, maar vlecht het juist door alle bestaande processen en projecten heen.

3. Must read. Het boek ‘Het succes van Internal Branding, een sterk merk bouwen en onderhouden’ waarvan Marc van Eck mede-auteur is.

Lees hier het volledige interview van NIMA met Marc van Eck


Ga terug