Business Openers
 

Het merk Sinterklaas staat op de tocht

Helaas is het merk Sinterklaas aan slijtage onderhevig. Stond oorspronkelijk het feest in het teken van de gedachte om te geven, nu blijkt de avond vaak te draaien om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te krijgen. Ouders die weken lang met veel aandacht cadeautjes hebben gekocht en ingepakt, zien in mum van tijd alles uitgepakt of soms zelfs uitgescheurd. Het gezellige Hollandse avondje met echt tijd voor elkaar krijgt zo een hele andere invulling. Dit is er mede de oorzaak van dat de Kerstman, ook dankzij Coca-Cola, aan populariteit wint.

De tradities raken in de vergetelheid
Het mooie van Sinterklaas is dat het bol staat van tradities. Helaas zijn deze langzaam op de achtergrond geraakt en heeft het cadeau krijgen de overhand gekregen. Het Sinterklaasfeest is van oudsher een sterk merk. Immers het heeft een hoge bekendheid, sterke positieve associaties die breed gedeeld worden en het draait om beleven. De echte Sinterklaastradities maakten dat het echt een belevenis was. De kern is natuurlijk het Sinterklaasverhaal dat gaat over geven aan hen die het nodig hebben. Dit heeft zich ontwikkeld tot het geven aan onze geliefden in een avond gezellig samen zijn. Surprises en gedichten geven ons de kans om elkaar ook nog een beetje te plagen. Dat laatste is steeds minder de gewoonte geworden en mede daarom is Sinterklaas aan het verschralen.

We hebben er geen tijd meer voor
Het probleem is eigenlijk niet dat we niet willen, maar dat we de tijd niet meer hebben en niet meer weten hoe. Juist in deze wat sombere tijden hebben mensen veel behoefte aan saamhorigheid en is er een breed verlangen naar de ‘goede oude tijden’. Het leuke is dat nieuwe technologische ontwikkelingen de uitkomst kunnen bieden om elkaar eenvoudig te helpen een onvergetelijk Sinterklaasfeest te vieren. Sinterklaas 2.0 zou je kunnen zeggen. Typisch voor een sterk merk; vasthouden aan de kern en toch meegaan met je tijd. Alleen dan moet die mooie ambitie wel gerealiseerd worden en soms kan een eenvoudig en overzichtelijk plan hierbij helpen.

Mijn cadeautje: Plan op 1A4 (OGSM) om het Sinterklaasfeest te behouden
Mijn Sinterklaascadeautje is dat ik morgen samen met mijn collega Ellen Leenhouts en Judith Tielen een nieuw boek uitbreng over het schrijven van een businessplan op 1 A4. Zodat iedereen makkelijker en succesvoller zijn persoonlijke of zakelijke droom kan waarmaken. In ons boek werken we een aantal sprekende voorbeelden uit, waarbij ook een plan om het Sinterklaasfeest in al zijn glorie voor Nederland te behouden.

Geniet vanavond van het heerlijke avondje!


Ga terug