Business Openers
 

Hoe goedkoop geld marketing tot nog meer creativiteit dwingt

Hoe goedkoop geld marketing tot nog meer creativiteit dwingt

Leve de Swapfiets met de blauwe banden. Hoera voor de Koeckebackers die koekenbakkers weer laten meedoen.

 Dit artikel is geschreven door Marc van Eck en verscheen eerder op adformatie.nl.

Kleine initiatieven kregen vroeger weinig kans omdat het bereiken van de massa veel mediageld kostte en dit was alleen in handen van de grote multinationals. Zij konden matige ideeën met veel mediadruk tot een succes brengen. De wereld werd er niet beter van, het leidde tot luiheid en gebrek aan creativiteit. Zo heb ik ooit met weinig budget de insightvolle innovatie Head & Shoulders met Menthol in de markt gezet. Later ook nog Tempo zakdoekjes met Menthol en (toen nog) Vicks neusdruppels met Menthol. Vol trots kijk ik terug op mijn creatieve hoogstandjes.

Originele ideeën

Het gebrek aan creativiteit werd zo groot dat kleine initiatieven hun kans grepen. Merken met een purpose stonden op. Merken met originele ideeën en aanpak, gesteund door de technologische en social media revolutie. Prachtig, marketing was eindelijk weer bezig om de wereld een beetje beter en mooier te maken. Unilever probeerde het leven te rekken door creatieve merken als Ben & Jerry’s en De Vegetarische slager te kopen. What a beautiful world.

Maar een nieuw gevaar heeft zich inmiddels gemanifesteerd. Het gevaar van goedkoop geld. Beleggen heeft geen zin meer, rente krijg je niet meer, dus mensen met geld gokken massaal op disruptieve initiatieven. Met het geld kopen ze marktposities die pas veel later echt waarde zullen krijgen doordat potentiële concurrenten tegen die tijd weggedrukt zijn. Als er al ooit geld mee verdiend gaat worden, anders dan door het verkopen van de aandelen.

In de oude economie was dit nooit mogelijk geweest. Zou Twitter er zijn geweest? Had Zalando ons winkelgedrag veranderd? Was Picnic in staat geweest om de luis in de pels te worden van de supermarkten? Waarschijnlijk niet. Dat de oude marketing mastodonten hier pijn van hebben vind ik niet erg. Wel dat de kans voor frisse start-ups om zonder geld te slagen beduidend kleiner wordt.

Vervelend? Jazeker. Een ramp? Nee, want deze vorm van concurrentie dwingt geldloze dromers tot nog meer creativiteit en dat is goed. Leve de Swapfiets met de blauwe banden. Hoera voor de Koeckebackers die koekenbakkers weer laten meedoen, voor RUMAG dat het gevoel van millennials weet te raken en voor Beequip dat assets een nieuw leven geeft. Het kan dus wel. Met passie en creativiteit kan de wereld worden veroverd. Nothing is impossible.


Ga terug