Business Openers
 

Internal Branding Jaarprijs 2013: drie prangende vragen

Internal Branding, een term die niet iedereen kent. Wat is het? Waarom is de Internal Branding Jaarprijs in het leven geroepen? En waarom verdienen juist finalisten Eneco, ONVZ of Lommerrijk deze felbegeerde prijs?

We vroegen het Marc van Eck, voorzitter NIMA Internal Branding en gastheer van hét Internal Branding event van het jaar.

Van Eck: “Internal Branding is het waarmaken van het merk door de medewerkers. We weten inmiddels allemaal dat een merk het krachtigste middel van een bedrijf is om klanten emotioneel te binden. Als je naast de functionele kenmerken van je bedrijf, product of dienst ook het hart van de klant weet te raken op een onderscheidende, authentieke en relevante manier dan worden klanten fan. En fans kopen meer, blijven langer en raden je aan anderen aan.

Internal Branding gaat niet over het vertalen van het merk in tien gouden gedragsregels waaraan iedereen zich moet houden. Het gaat om het bieden van kaders en inspiratie waarmee medewerkers uiteindelijk vanuit hun onbewuste merk-waardige dingen doen. En zo worden medewerkers via Internal Branding medeMerkers”.

Waarom is de Internal Branding Jaarprijs in het leven geroepen?
Van Eck: “In 2010 heeft NIMA het initiatief genomen om de NIMA Internal Branding Jaarprijs in het leven te roepen met als doelstelling dit relatieve nieuwe onderwerp een nog grotere bekendheid te geven onder de marketeers van Nederland en om organisaties die hier succesvol mee bezig zijn in het zonnetje te zetten. De prijs blijkt gezien de ingezonden cases en de aanwezigen bij de jaarlijkse uitreiking een succes. Dit heeft tot nu toe geleid tot drie prachtige winnaars: in 2010 het St. Franciscus Gasthuis, in 2011 Etos en in 2012 VVV.

Het onderwerp is niet een onderwerp van de marketeer alleen, het is ook het onderwerp van de communicatieprofessional en de HRM-er en bovenal van de directie en de lijn. Om dit belangrijke onderwerp ook bij deze doelgroepen onder de aandacht te brengen heeft NIMA relevante partners gevonden om de prijs mee in de markt te zetten. Dit zijn Logeion, EURIB, HRcommunity en HR-Communicatie.nl. De prijs zal daarom vanaf nu verder gaan onder de naam Internal Branding Jaarprijs.”

Waarom zijn deze finalisten gekozen?
“De vakjury van de Internal Branding Jaarprijs heeft de beste Internal Branding praktijkcases van 2013 geselecteerd: Eneco, ONVZ en Lommerrijk. Deze drie finalisten hebben van alle inzendingen het meest stevige bewijs dat het merk intern wordt waargemaakt en extern tot succes leidt.

De jury heeft horecaonderneming Lommerrijk uit Rotterdam genomineerd, omdat zij het waarderen dat aan de hand van een duidelijke positionering de eigen mensen echt ‘in charge’ zijn gezet. Met een praktische, Rotterdamse uitvoering en eenvoudige maar effectieve hulpmiddelen.

Zorgverzekeraar ONVZ is finalist, omdat zij veel aandacht en geduld hebben getoond om de boodschap stapsgewijs en vanuit een olievlekwerking bij de medewerker over te brengen.

Energieleverancier Eneco heeft met Eneco Express een plaats in de finale bemachtigd. Dit is een unieke vorm van Social Media voor intern gebruik waarbij medewerkers zelf bepalen of en hoe ze hun ‘social rol’ oppakken, waardoor er door alle lagen van de organisatie heen interne ambassadeurs ontstaan.”

Je mag de uitreiking niet missen, omdat…
Van Eck: “Dit is dé avond voor iedereen die iets heeft, wil of doet met Internal Branding. Aanwezigen worden geïnspireerd en doen nieuwe inzichten op. De drie finalisten presenteren hun cases live en voordat de winnaar bekend wordt gemaakt, geeft manager Implementation Future Retail Willem Willemse van BMW/MINI een presentatie over het Future Retail programma van deze organisatie. Een inspirerende presentatie en een waardevolle toevoeging op het programma dat het effect van Internal Branding duidelijk laat zien.”

De strijd barst los!
Op dinsdagavond 11 maart barst de strijd los om de Internal Branding Jaarprijs 2013, die uitgereikt wordt in de MINI Brandstore in Amsterdam. Kom ook en zie hoe finalisten Eneco, ONVZ en Lommerrijk het tegen elkaar opnemen.

Bestel nu hier je kaarten!


Ga terug