Niels Willems
 

Introductie consumentenmerk in vlees: Lento Melo

PERSBERICHT – 2 oktober 2013

‘De kracht van langzaam’
Er is een nieuw merk in vers, met een boodschap: beleef het leven langzaam. Lento Melo wordt deze maand geïntroduceerd in de Nederlandse supermarkt.

“In de wereld waarin we opereren moet alles snel. Van Lento Melo kunnen we leren dat je soms heel erg kan genieten van dingen die in slow motion gaan.” Aan het woord is Menno Wigtman. Hij is bij supermarktketen C1000 inkoper van vlees. In oktober introduceert C1000 een nieuw vleesmerk in hun winkels: Lento Melo.

Gaucho
Lento is Spaans voor ‘langzaam’ en Melo is een stadje gelegen te midden van oneindige grasvlaktes (pampa’s genaamd) in Uruguay, een klein land tussen Brazilië en Argentinië. Het glooiende heuvellandschap rond Melo strekt zich uit over een oppervlakte gelijk aan een kwart van Nederland, terwijl er maar ruim 10.000 mensen wonen die voornamelijk vee houden.

Het icoon van de lokale cultuur daar is de gaucho. Deze Zuid-Amerikaanse cowboy leidt er nog een leven zoals zijn ouders, grootouders en de generaties voor hen. Het leven van de gaucho golft kalm mee met de milde seizoenen. Precies dat gevoel hebben de oprichters van Lento Melo in het merk willen leggen: ontdek de kracht van langzaam in je leven. Het beeldmerk is een kalme gaucho met een grasspriet in zijn mond.

Gras
“De grasspriet is niet toevallig. Lento Melo verkoopt 100% grasgevoerd rundvlees,” vertelt Niels Willems van Lento Melo die onlangs nog een reis in het gebied heeft gemaakt. “Ik heb er met eigen ogen gezien hoe kalm en onbezorgd de koeien daar over de eeuwen geleden ontstane grasvlaktes rond Melo grazen. Onwerkelijk voor een Hollandse jongen zoals ik, zo veel ruimte. En wat een rust!” De koeien grazen in alle rust het hele jaar buiten. Dat kan daar omdat winters er veel minder streng zijn dan hier.

Slow
Marketeer Niels Willems werd geraakt door de verhalen over Uruguay van vleesman Jack van Messel. Samen besloten ze het topvlees te gaan verkopen in supermarkten onder een echt consumentenmerk. Van Messel: “al jaren vindt ons vlees zijn weg naar de betere horecazaken in Nederland onder de naam PUL. Niels wist me te overtuigen dat om consumenten te bereiken, een merk met een verhaal nodig was. In het begin moest ik er erg aan wennen waarom we niet gewoon het vlees verkopen vanwege zijn kwaliteit, gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn. Maar inmiddels ben ik ook helemaal om. Juist in deze gehaaste tijden is ons merk heel relevant voor mensen.”

C1000
Inkoper Menno Wigtman: “Lento Melo is een echt merk in vlees. En daarom voor ons erg interessant, omdat daar weinig voorbeelden van zijn. We vinden het leuk om onze klanten kennis te kunnen laten maken met dit bijzondere merk.”

Verwacht van Lento Melo geen flitsende advertentiecampagne of opvallende guerrillamarketing. “We willen het merk langzaam brengen,” zegt Willems. “We hebben veel geïnvesteerd in een goed beeldmerk en lang nagedacht over de verpakking. We willen opvallen in het schap zonder te schreeuwen, want dat past natuurlijk helemaal niet in onze filosofie.”

Meer informatie
www.LentoMelo.nl – Niels Willems: 06 – 50 26 10 83 beeldmateriaal (foto’s en logo) en interviews op aanvraag.


Ga terug