Niels Willems
 

Leus voor een prikkie

Het Financieele Dagblad – Reclamebureau CCCP ziet toekomstmuziek in een sloganmachine: voor € 250 drie zinnen. De Slogan Centrale werkt zelf onder het motto ‘Jij je zin!’ Niels Willems van Business Openers gelooft in de ontwikkeling dat advies online geautomatiseerd wordt en dus bereikbaar voor MKB.

Barbera Wolfensberger, directeur bij reclamebureau FHV BBDO
‘Hartstikke leuke pr-stunt van een hartstikke leuke club mensen. En geslaagd. Daarnaast zal het vast bedoeld zijn als een laagdrempelige ingang in het bureau. Ook prima. Ik ben een fan van CCCP, dus wat moet ik er verder van zeggen? Kritische kanttekening? Tja, dan gaat het meer over de waarde van een slogan. Het is bijna ouderwets. Want wat is de rol van de slogan nog? Puur ondersteuning van een merkvisie, campagne of product? In mijn opinie vaak meer een dwangbuis dan een echt richtinggevend instrument. Een bedrijf of merk heeft een onderscheidende visie nodig, liefst vertaald in een onderscheidende campagne. Maar niet per se een slogan. En zeker niet in de eerste plaats een slogan. Maar daar is het CCCP natuurlijk helemaal niet om te doen. En dat is in dit geval helemaal geen probleem. Geslaagde actie wat mij betreft.’

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode
‘Een aantrekkelijke nieuwe dienst biedt een eenvoudige oplossing voor een relevant probleem. En de Slogan Centrale komt als geroepen. Voor de Engelstalige FORTH Innovation Method heb ik een uitstekende slogan: “Innovate the Expedition Way”. Maar voor de Nederlandstalige VOORT Innovatiemethode nog niet. De essentie van VOORT is een gestructureerde innovatie-expeditie, vormgegeven als een landkaart. Ik heb de Slogan Centrale zondag ingeschakeld. En voor € 250 kreeg ik binnen 24 uur drie mooie slogans. Ik kies voor “De VOORT Innovatiemethode zet innovatie op de kaart”. Briljant. De Slogan Centrale heeft er een fan bij.’

Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore
‘Dit is vooral een geslaagde pr-stunt voor CCCP zelf. Van de kwaliteit van de “slogans” (wat een gedateerd woord eigenlijk) verwacht ik niet zo heel veel. Uit de werkwijze en naamgeving spreekt niet veel liefde voor wat ze doen. Terwijl het schrijven van een goede slogan een heel moeilijk en zeldzaam specialisme is. Een ondergewaardeerd specialisme ook. Want als je er drie weggeeft voor € 250, dan weet je de waarde van je eigen product blijkbaar ook niet op waarde schatten. En neem je je vak niet serieus.’

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers
‘Ik geloof zeker dat er voor reclamebureaus een in omvang gigantische “longtail” aan werk ligt dat traditioneel te weinig omvang heeft. Met online-instrumenten kun je zonder dure adviesuren mkb-klanten aan een slogan helpen. Het is een goed idee om op die manier de bulk aan opdrachtjes efficiënt te kunnen ontsluiten. Als ik naar het type vragen op de onlinevragenlijst kijk (‘moet het rijmen?’) heb ik evenwel grote twijfels of het CCCP gaat lukken de ware behoeften van klanten te achterhalen.’

Door: Richard Smit


Ga terug