Business Openers
 

Lommerrijk wint Internal Branding Jaarprijs 2013!

De Internal Branding Jaarprijs 2013 is gewonnen door horecaonderneming Lommerrijk uit Rotterdam. In de MINI Brand Store in Amsterdam nam gisteravond directeur Monique Delfgaauw met een aantal van haar medewerkers de award in ontvangst. Eneco en ONVZ waren de andere finalisten.

Delfgaauw hield een vlammend betoog voor bijna 100 marketing, HR- en communicatiespecialisten, die samen met de jury uiteindelijk door stemming bepaalden wie met de eer ging strijken. Delfgaauw: ‘Geweldig om deze prijs te winnen. Ik zie het als een overduidelijk bewijs dat je geen grote organisatie hoeft te zijn om met Internal Branding verschil te kunnen maken. Ook in het MKB werkt Internal Branding overduidelijk. Als je echt met de medewerkers aan de slag gaat en slim omgaat met je middelen kun je ook als kleine club grote veranderingen bewerkstelligen. Wat leidt tot meer tevreden klanten en uiteindelijk meer winst. Met Lommerrijk hebben we dat bewezen: we zijn een organisatie met welgeteld 58 man! Ik ben er trots op dat we nu in de Internal Branding eregalerij staan naast de grote organisaties die vorige jaren hebben gewonnen: Het Sint Franciscus Gasthuis, Etos en VVV’.

De Internal Branding Jaarprijs
De IB Jaarprijs is een vak prijs voor het bedrijf waar Internal Branding in dat jaar aantoonbaar effect heeft gehad. De drie finalisten kregen tijdens het event, dat werd geleid door Marc van Eck van Business Openers, de gelegenheid hun case toe te lichten en vragen vanuit het publiek en jury te beantwoorden. Van Eck herinnerde het publiek nog even aan het feit dat de IB Jaarprijs in feite een prijs is die gaat over medewerkers. ‘En iedereen weet dat betrokken medewerkers essentieel zijn voor organisaties. En dat het waarmaken van beloftes door de medewerkers belangrijker is dan het roepen ervan. Het waarmaken zorgt voor merk-gemotiveerde medewerkers en loyale klanten.’

Lommerrijk: geen woorden, maar daden
Lommerrijk was door de jury genomineerd omdat aan de hand van een duidelijke positionering de eigen mensen ‘in charge’ zijn gezet. Een typisch Rotterdamse aanpak van ‘geen woorden, maar daden’ met eenvoudige, maar effectieve hulpmiddelen. Delfgaauw maakte dat in haar presentatie aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, reacties van gasten en aansprekende resultaten nog eens extra duidelijk. Iedereen binnen Lommerrijk is dankzij het Internal branding programma gaan inzien dat de zaken anders moesten. In elk onderdeel van de bedrijfsvoering heeft Delfgaauw nauwgezet en soms op ludieke wijze de merkwaarden verankerd. Een business vrouw die overigens slim gebruik maakte van de extra kwaliteiten van haar case, want zij had stiekem de catering van de avond voor haar rekening genomen.

ONVZ
ONVZ en Eneco deden overigens in de presentatie niet onder voor Lommerrijk. Zorgverzekeraar ONVZ had zelfs een tevreden klant meegenomen om hun marketingaanpak van vrije keuze en persoonlijke aanpak kracht bij te zetten. Het geadopteerde zoontje uit China van de persoon in kwestie bleek extra medische zorg nodig te hebben. Een zorgconsulent van ONVZ benadrukte dat dit een typisch voorbeeld was voor de ‘unieke’ dienstverlening van ONVZ. In de presentatie van ONVZ werd nogmaals benadrukt hoe in het proces van Internal Branding veel aandacht en geduld is getoond om de boodschap stapsgewijs en vanuit een olievlekwerking bij de medewerker over te brengen. En dat een hoeveelheid en verscheidenheid aan middelen is ingezet.

Eneco
Het Eneco team deed kloek verslag van hun aanpak met de zogenoemde Eneco Express: een unieke vorm van Social Media voor intern gebruik waarmee medewerkers met verhalen en ideeën hun collega’s inspireren en activeren op de strategie van Eneco. De resultaten van de aanpak logen er dan ook niet om. De jury waardeert dat de medewerkers zelf bepalen of en hoe ze hun ‘social rol’ oppakken waardoor er door alle lagen van de organisatie heen interne ambassadeurs ontstaan. De case sluit bovendien duidelijk op de identiteit van de organisatie (samen en duurzaam).


Ga terug