Business Openers
 

Marc van Eck nieuwe voorzitter van College van Register Marketeers

Marc van Eck RM is sinds deze maand de nieuwe voorzitter van het Nima College van Register Marketeers. ‘De top van de Nederlandse marketingprofessie is veel breder dan weleens wordt gedacht’, stelt Marc. 24 jaar na de introductie van de titel RM, heeft het nieuwe bestuur een nieuwe koers ingezet die aansluit bij het motto van de overkoepelende beroepsvereniging: You learn, you earn and you return.

Honderden directies van grote en middelgrote organisaties hebben een marketeer ‘aan board’, marketingadviseurs van gerenommeerde consultancy’s zitten met bestuurders en toezichthouders aan tafel, en er zijn tientallen professoren en hoogleraren marketing. Van Eck: ‘De tijd is daar om weer echt in het middelpunt van marketingontwikkeling te staan. Als College RM en als mens. Als marketeer.’ Samen met Van Eck zijn nog twee nieuwe bestuurders door de Ledenraad van Nima benoemd: Guy van Liemt RM en Matt van der Poel RM. Harry Wientjens RM blijft deel uitmaken van het RM College.

Frisse wind
Van Eck zegt dat het nieuwe bestuurdersteam staat op de schouders van sterke en bevlogen voorgangers, maar benadrukt ook dat er een frisse wind zal waaien door het marketing-keurkorps: ‘We vinden dat álle topmarketeers zich moeten aansluiten of op z’n minst in contact moeten komen met het RM Netwerk. Binnen dit vakgebied veranderen de inzichten en kennis razendsnel. We zijn er als vakgebied en als economie bij gebaat veel onderling contact te hebben en kennis en inzichten uit te wisselen. En dat werkt ver door: een organisatie met écht marketing-dna denkt voortdurend na over het creëren van waarde voor de organisatie, maar óók voor zijn klanten en de maatschappij als geheel.’

RM als titel
Om gecertificeerd te kunnen worden als Register Marketeer, met het bijbehorende recht de titel RM te voeren, moet een marketeer aan een aantal vereisten voldoen. Nima voert als onafhankelijke organisatie de persoonscertificering uit. Nieuwe Register Marketeers worden toegelaten op basis van een audit en verbinden zich aan een PE-programma. ‘Ons land met zijn handelsgeest en mentaliteit van koopmannen en dominees is een perfecte voedingsbodem voor een rijke en hoogstaande marketingcultuur’, aldus Van Eck. ‘En die hebben we ook, gelet op het aantal echt grote top-marketingbedrijven. Daar zitten personen achter, professionals die de principes van marketingstrategie tot in de haarvaten willen begrijpen en toepassen. Voor hen is de titel en de certificering van grote waarde. We gaan hen opzoeken en betrekken.’

Schrijf je in voor de nieuwsbrief; in volgende editie zal Marc verder ingaan op Register Marketeers en het belang ervan.

Een vergelijkbaar artikel is eerder gepubliceerd op MarketingTribune.


Ga terug