Business Openers
 

Medellin Secret – koffie met een verhaal

Business Openers introduceerde in 2005 een eigen merk voor espressokoffie, Medellín Secret. Koffieliefhebbers vinden de ‘single finca’-koffie prachtig. Veel marketeers zetten zo hun vraagtekens bij de positionering van het merk.

Nogal vaak horen we van marketeers dat ze de positionering van Medellín Secret niet vinden kloppen. Als ze het verhaal horen, vragen ze ons bijvoorbeeld waarom we de Colombiaanse boer waar de koffiebonen vandaan komen, Diego Gonzalez, niet op de verpakking staat. Koffieliefhebbers snappen waarom: zij genieten niet van koffie omdat het van een boer komt die eindelijk een behoorlijke boterham aan zijn topkwaliteit verdient. Nee, zij genieten van hun koffie omdat ze in hun eigen machine de zelf gemalen bonen voor zichzelf en hun vrienden klaar gemaakt hebben.

Daar past een merk bij dat primair is gepositioneerd op ‘sophistication’ en ‘variety of senses’. Dáárin zitten de verhalen waar Medellín Secret bij de koffieliefhebbers op wil inhaken. Dat de bonen komen van steile schaduwrijke hellingen op grote hoogte èn bovenal: dat het van één plantage (‘finca’) komt. De koffie van Medellín Secret is niet opgemengd met bonen van mindere kwaliteit. Dat gebeurt normaal wel: de koffie die u drinkt is altijd een melange. Medellín Secret is het eerste koffiemerk dat komt met bonen van één topplantage. Net als bij wijn: daar komen de toppers ook van één château.

De koffieboer, Diego Gonzalez en zijn vakmanschap en passie voor koffie zijn in het merk een ‘reason to believe’ voor de topkwaliteit en niet het sentiment waarop de koffie uit barmhartigheid gekocht zou moeten worden. In onze ogen is de positionering van Medellín Secret een pilotcase voor hoe je waarde creëert voor topproducten uit ontwikkelingslanden.

Meer informatie over Medellín Secret? Klik op ‘link’ hieronder.

http://www.medellinsecret.nl/


Ga terug