Business Openers
 

Merk de liefde in Rotterdam

De meeste hotelketens zijn natuurlijk vlees noch vis. Als je veel reist zoals we met ons bureau de afgelopen tijd hebben gedaan weet je werkelijk niet wat nu het echt verschil tussen de ene of de andere hotelketen is. Inmiddels zijn de meeste hotels gewoon goed en dat geldt ook voor de over het algemene keurige jongens en meisjes die in de hotelscholen van deze wereld zijn opgeleid. Helemaal goed dus, maar niet geweldig. Hoogste tijd dus voor een challenger in de markt. In Rotterdam lijkt die te zijn opgestaan.

Gekleurd naar de stad en toch heel eigen
Nog voordat de deuren van hotel nhow (spreek uit ‘now’) in ‘De Rotterdam’ van architect Rem Koolhaas open gingen, mochten mijn Rotterdamse collega’s Ellen en Lotte een kijkje nemen in dit onconventionele hotel. Nhow wil de beleving van de plaats versterken door als een kameleon de kleur van de stad waar het ligt aan te nemen. Dit maakt het aantrekkelijk voor bezoekers maar ook voor bewoners die elkaar op de ultieme plek in de stad willen ontmoeten. In nhow Rotterdam wil je dus graag de Rotterdamse waarden voelen: lef, daadkracht, creatief, in beweging en multicultureel. En toch is elke nhow een nhow, of ie nu staat in Rotterdam, Milaan of Berlijn. Dat komt omdat de waarden wel steeds plaatselijk zijn, maar steeds geladen worden vanuit het zelfde archetype, de avonturier, die het met veel energie het anders wil doen. Een mooi staaltje merk bouwen met een lokale flavour.

Merkwaardige recruiting
Omdat nhow er net als wij van overtuigd is dat medewerkers het merk maken werd de recruitment merk-waardig ingestoken. Er waren dus geen vacatureteksten in de plaatselijke horecabladen, en hotel/horeca ervaring was niet verplicht. Er werden ‘forward thinkers’ gezocht. Hoe? Doordat influencers van de stad Rotterdam op het gebied van mode, architectuur en kunst op straat gingen scouten. De scouts konden via een speciaal ontwikkelde app foto’s en korte persoonlijke boodschappen van typische forward thinkers opslaan. Vervolgens werden 203 forward thinkers uitgenodigd voor een ‘pioniersfeest’ op de locatie van nhow wat toen natuurlijk nog helemaal niet klaar was. Van de 80 fte’s die nhow nodig heeft voor de ontvangst en de horeca zijn op deze manier 50 medewerkers gevonden en daar zitten maar heel weinig standaard hotelschooltypes tussen.

Branding from the inside
Deze manier van recruiten heeft natuurlijk een dubbelfunctie. Want deze manier van scouten heeft als bijwerkingen dat er al ruim voor de opening een ‘buzz’ in Rotterdam startte en er al ruim voor de opening veel nhow fans zijn.
Een mooi voorbeeld van een aanpak die past bij het merk. Die vooruitstrevend en niet te kopiëren is. Daar werden mijn collega’s en ik natuurlijk ook blij van. De medewerkers worden momenteel in een sneltreinvaart opgeleid voor de functie die ze gaan bekleden en ook het merk komt hierbij uiteraard aan de orde.
De kunst voor nhow Rotterdam is dus nu om vanaf de start ook daadwerkelijk het merk tot leven te brengen, en lekker Rotterdams te blijven. Het klinkt in ieder geval veelbelovend. Of dit ook echt zo werkt gaan mijn collega’s in de komende tijd vast en zeker onderzoeken.
Ook voorbeelden van merk-waardige initiatieven? Meld het via #merkdeliefde

Door Marc van Eck


Ga terug