Niels Willems
 

Merkdenken inzetten om een bedrijfsonderdeel te verkopen

- Het Financieele Dagblad’ – Wessanen schuift zijn snacks in een bedrijf met de nieuwe naam Izico. Dat is mogelijk een stap in de verkoop van de snackdivisie. Die past immers niet helemaal in de missie om Europa’s grootste in biologische voeding te worden. Niels Willems van Business Openers vindt het een goede zet om het merkdenken in te zetten om een bedrijfsonderdeel goed verkocht te krijgen.

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers:
‘Wessanen bouwt een nieuw business-to-businessmerk voor de samengebrachte bedrijfsonderdelen. Het wil daaraan (naar eigen zeggen) bekendheid geven bij zijn klanten en leveranciers. Maar zoals de naam (‘easy go’) al doet vermoeden lijkt het vooral bedoeld om snel en makkelijk de snackactiviteiten te laten over gaan naar een buitenlandse partij die er een lekker hapje in moet zien. Gezien het financiële belang van het goed verkocht krijgen van bedrijfsonderdelen, is het toepassen van merkendenken in de wereld van fusies en overnames een slimme zet. Alle lof voor Wessanen dus.’

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode:
‘Wessanen reorganiseert. In de “Frozen Foods Divisie” worden de twee bedrijven Beckers en Favory samengevoegd. De herstructurering bespaart 110 fte’s en moet vanaf de tweede helft van dit jaar €5 mln aan kostenbesparingen opleveren. In een verzadigde snackmarkt is dit een prima ingreep van Wessanen om de winstgevendheid overeind te houden. Het voedingsmiddelenconcern positioneert zich als “leading company in the European organic food market”. En zit dus met de frikandellen van Beckers in z’n maag. Met een opgepoetste winst- en verliesrekening staat Izico al met een halve voet buiten. Daarna verandert het vast weer van naam.’

Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore:
‘Moeilijk om iets te vinden van deze reorganisatie, een kostenbesparing heeft natuurlijk altijd zijn redenen. Maar liggen er hier niet kansen in een sprong naar voren, in plaats van een stap terug? Niemand zit te wachten op nog sneuere snacks tegen nog lagere prijzen. En ik zie links en rechts al zeer leuke initiatieven: Burgermeester, het Friethoes, stuk voor stuk omarmde concepten. Mensen betalen daar zonder morren meer geld voor kwalitatief goede ‘junkfood’. Sushi was ook ooit fastfood, moet je nu eens kijken naar de prijzen op het menu van Yamazato in het Okura.’

David Koop, strategy director bij FHV BBDO:
‘Vraag blijft in hoeverre Wessanen met de lancering van Izico iets wezenlijks nieuws toevoegt aan de snackmarkt. Het zou mooi zijn wanneer Wessanen met dit initiatief bijvoorbeeld een eigen standpunt zou innemen op het gebied van biologisch verantwoord snacken. Op het eerste gezicht lijkt vooral kostenbesparing de voornaamste reden te zijn. Ik ben dan ook benieuwd op welke manier Izico zijn toegevoegde waarde in de markt heeft. In die zin voorspelt de naam Izico weinig goeds. Het bekt lekker vlot, maar neemt tegelijkertijd geen enkele positie in. Best een gemiste kans dus, deze nieuwe naam.’


Ga terug