Het succes van internal branding – een sterk merken bouwen en onderhouden

Internal Branding is nog nooit zo actueel geweest als nu. Bedrijven en organisaties zouden in deze huidige tijd graag meer aan promotie willen doen, maar kleine budgeten en dunne marges staan dit nauwelijks toe. Toch doen sommige bedrijven het in dezelfde situatie beduidend beter dan anderen. Zij hebben van hun organisatie een sterk merk weten te maken met fans die positief over het merk spreken en meer, vaker en duurder willen kopen. Het resultaat? Gezonde financiële resultaten en gelukkige medewerkers. Met Internal Branding werk je aan een sterke marktpositie door het intern waar maken van je merkbelofte.

Het succes van Internal Branding gaat over het creëren van een sterke positionering die bij de organisatie past en tegelijkertijd voor klanten aantrekkelijk is. Volgens het Tijdschrift voor Marketing een ‘absolute must’ en bekroond met 5 sterren, inclusief het verzoek aan de jury van de PIM literatuurprijs: “Nomineer Het Succes van Internal Branding voor deze prijs!”.

In Het succes van Internal Branding delen auteurs Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Linda Rutten alles wat zij in de afgelopen jaren bij klanten hebben bijgeleerd en ontdekt. Het boek bevat veel nieuwe inzichten, ervaringen en onderwerpen en is daarmee een sterk vervolg op het boek ‘Internal Branding in de Praktijk – het merk als kompas’ dat in 2008 werd verkozen tot marketingboek van het jaar. Zo gaan de auteurs in op social media en Internal Branding en positioneren met archetypes. Daarbij bieden ze theoretische achtergronden, heldere en praktische modellen, tips en voorbeelden uit de praktijk. Hiermee biedt het boek veel houvast aan een ieder die ambieert een sterk merk te bouwen en onderhouden. Tijdschrift voor Marketing “raad dan ook iedere serieuze vakgenoot aan dit boek te lezen”.

Bestel hier ‘Het Succes van Internal Branding’

 

Business Plan op 1 A4 – word succesvoller met OGSM

Iedereen heeft plannen. Zakelijk en privé. Maar we realiseren onze plannen vaker niet dan wel. Dat komt omdat veel plannen gewoonweg niet goed/concreet genoeg zijn en/of te weinig draagvlak hebben.

Met dit boek leert u hoe u een (business)plan maakt dat wél werkt. De methodiek heet OGSM: Objective, Goals, Strategies, Measures. Het is een plan op 1 A4 (ja, u leest het goed: 1 A4) wat leidt van visie naar actie. Het verbindt ambitieuze doelstellingen aan concrete activiteiten. De methodiek is wereldwijd bewezen effectief. Vele personen en organisaties werken er al jarenlang mee, zoals de NASA, Procter & Gamble, Coca-Cola en Business Openers. Aan de slag dus als u nog succesvoller wilt zijn!

Business Plan op 1 A4 stond maandenlang op nummer 1 in de managementboektop 100 en is daarmee een absolute bestseller. Sinds maart 2014 ligt ook de Engelse vertaling van het boek in de winkels.

Bestel hier ‘Business Plan op 1 A4

Bestel hier de Engelse versie ‘The 1 Page Business Strategy

 

Internal Branding in de praktijk – het merk als kompas

Merken zijn bedoeld om een product of bedrijf een herkenbare uitstraling naar de buitenwereld te geven. Maar draai het eens om. Een merk en de waarden die eraan verbonden zijn, kunnen óók worden ingezet om de interne organisatie vorm te geven. Door merkwaarden zowel naar buiten als naar binnen te richten, werkt u niet alleen aan een sterk merk, maar ook aan een sterk bedrijf. Neem bijvoorbeeld ABN AMRO en Rabobank. Die merken verschillen sterk van elkaar. Maar worden die verschillen ook door klanten ervaren in de wijze waarop ze door een hypotheekadviseur worden geholpen? En zijn de merkwaarden ook daadwerkelijk terug te vinden in de bedrijfsculturen van beide banken?

In ‘Internal branding in de praktijk’ tonen de auteurs met veel heldere voorbeelden het belang van Internal Branding aan. Daarnaast geven zij met hun model, de BrandHouse©, handvatten om zelf met Internal Branding aan de slag te gaan. In het boek zijn interviews met inspirerende managers opgenomen. Zo spraken zij met Rattan Chadha, oprichter van Mexx en Fons Hoogeveen, voorzitter van de Tax Board van PricewaterhouseCoopers. Het voorwoord is geschreven door Tex Gunning, CEO van Vedior.

‘Internal branding in de praktijk’ is door het Tijdschrift van Marketing uitgeroepen tot het beste marketingboek van 2008 van nationale en internationale marketingboeken.

Bestel hier ‘Internal Branding in de Praktijk’

 

Karaktervol Positioneren

Merken die zich baseren op een oerkarakter zijn succesvoller. Vanuit een karakter kan elke organisatie verschil maken in wie ze is en hoe ze dingen doet in plaats van wat ze doet. Dit kernachtige boek introduceert het Brand Positioner Model, met voor elk karakter een uitgewerkt concreet voorbeeld van een mooi merk uit de praktijk in hele diverse markten.

Verschillende merkeigenaren, waaronder SNS, Coolblue en Albert Heijn, delen hun inzichten. Deze worden aangevuld met scherpe analyses en  in een theoretisch kader geplaatst. Marc van Eck laat zien hoe jij een merk een herkenbaar karakter geeft en daarmee succesvoller bent dan de concurrent. Hoe menselijker het merk, hoe sterker.

‘Het kennen van het karakter van je merk blijkt heel veel richting te geven aan de hele organisatie over hoe en in welke toon je met de klant wil communiceren om verschil te maken.’
Saskia Egas Reparaz, directeur Marketing & Format bij Albert Heijn

Het is het eerste boek van een trilogie.

Bestel hier Karaktervol Positioneren