Business Openers
 

Rabobank en Humberto: een merkwaardige combinatie

Met deze titel kun je nog alle kanten op. Het zou een compliment kunnen zijn, maar helaas is dat het niet. De combinatie is merkwaardig omdat er geen karaktermatch is tussen Rabobank en Humberto Tan, onmerkwaardig dus.

Karakter (mis-)match
Als twee merken een samenwerking aangaan en je hebt meer met de een dan met de ander, is het soms even slikken. Maar in dit geval is er de rare situatie dat ik fan ben van beide merken, maar helaas professioneel moet vaststellen dat er een mismatch is die daarom beide merken absoluut geen goed gaat doen. Beide merken zijn an sich heel sterk en benaderbaar, maar wel op een hele andere manier. Ze hebben beide een heel sterke associatie met een archetype dat hun aantrekkingskracht vergroot. Maar helaas met tegenovergestelde archetypes die niet samengaan. Nu gaan de twee merken elkaar in plaats van versterken verzwakken omdat de karakters en daarmee de archetypische associatie van beide merken wordt verwaterd.

Tan de charmante regisseur
Humberto heeft een on-Nederlands karakter. Hij is een typische regisseur die een grote mate van ambitie moeiteloos combineert met een zeer charmante houding en een goed uitziend en tot in de puntjes verzorgd uiterlijk. Om het compleet te maken blijkt de man ook nog eens een alleskunner. Hij weet waarover hij praat en kan zeer onderhoudend met mensen omgaan. Het was een feest om ‘s morgens naar hem als presentator van BNR te mogen luisteren. Zijn opvolger doet het zeker niet slecht, maar helaas is het een wereld van verschil. Hij bezorgde mij kippenvel toen hij deze zomer in het Holland Heineken House onze medaillewinnende sporters introduceerde. Daarnaast is hij ook nog een succesvol zakenman. Hadden we maar meer Tans in Nederland, dan hadden we nooit een recessie gehad. Deze man kan alles, maar alleen niet samengaan met de Rabobank.

Rabobank de nuchtere verzorger
De Rabobank is ook al zo’n Hollands pareltje. Een bank die al jaren uitblinkt in gewoon zichzelf blijven en aan wie mede daarom de financiële crisis grotendeels voorbij leek te gaan. De bank met boerenslimheid en echtheid, die onze harten veroverd heeft. Helaas blijken er de laatste jaren wat scheurtjes in het blazoen van Rabobank. Het zit ze ook niet mee met die geraffineerde wielrenbedriegers. Nu blijkt de top ook flink ruzie met elkaar gemaakt te hebben. Maar dat gebeurt in de beste families. Wij laten de Rabobank niet zo maar vallen, immers samen zijn we sterk. Er ligt een geweldige opportunity voor Rabobank als grootste hypotheekverstrekker om ons uit het huizenmarktmoeras te trekken. Dit zou meteen het imago van financiële instellingen drastisch verbeteren. Als ze dan ook de hardwerkende mkb’ers zouden steunen met mooie kredieten dan zouden andere banken in Nederland het definitief kunnen schudden.

Merkdwaling
Maar nee, de Rabobank ging in zee met Humberto en zet al zijn kaarten op het buitenland, omdat onderzoek suggereert dat ondernemers de bank dan pas serieus gaan nemen. Waarom toch, waarom verliezen zoveel merken zichzelf als ze het even moeilijk hebben. Juist dan is jezelf trouw blijven het recept om er bovenop te komen. Koester je archetype en vertaal dit naar relevante proposities. Het lag voor het oprapen, maar nee. Nu weten we dus ook meteen waar die ruzie overging.

Merk-waardig
Maar Humberto. Met jou was toch helemaal niets aan de hand, meer in je kracht staan kan toch niet. Geld verdienen met reclame is zeker niet vies, maar doe het dan met iets dat bij je past. Een match met ABN Amro had deze staatsbank enorm kunnen helpen, jouw bankrekening kunnen spekken en had archetypisch met de bank anno nu helemaal geklopt. Dat zou voor beide merken dus merk-waardig geweest zijn.

Tja. Ik ga niet speculeren hoe dit nu heeft kunnen gebeuren. Ik ga er gewoon vanuit dat beide merken razendsnel op deze dwaling terugkomen. Ik blijf tenslotte fan van Humberto en van de Rabobank.


Ga terug