Niels Willems
 

Spijkerbroek te huur

‘Het Financieele Dagblad’ – Je kleren niet meer in eigendom, maar als een abonnement en weer in te ruilen. Mud Jeans bestaat al een paar jaar maar probeert zijn spijkerbroeken nu op een andere manier te slijten. Volgens Niels Willems van Business Openers mikt Mud met zijn te bedachte concept op een doelgroep die er niet is.

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode:
‘Hulde voor een nieuw businessmodel in kleding. Maar helaas wordt ‘Lease a Jeans’ geen succes. Allereerst is het ingewikkeld. Je betaalt een instapbedrag van €20, en een jaar lang €5 per maand. Daarna kun je kiezen uit drie opties en is de helft afgehaakt. Bovendien heb je het gevoel dat je te veel betaalt. Kleding kopen doe je in de uitverkoop en die kent een leaseconstructie niet. Daarnaast wil je kleding gewoon hebben. Anders is het niet “mijn spijkerbroek”. Maar laat je niet ontmoedigen, Mud Jeans: blijf experimenteren!’

Barbera Wolfensberger, directeur bij reclamebureau FHV BBDO:
‘Wat een sympathiek concept! Mooie gedachte, lijkt op het eerste gezicht goed uitgewerkt. Maar gaan we dit ook massaal doen? Ik in ieder geval niet. Terwijl dit soort concepten me heel na staat. Maar mijn jeans is ook echt van míj. Die is zo persoonlijk, zo onderdeel van mijn persoonlijkheid, zo dichtbij. Die moet gewoon mijn eigendom zijn. En niet van iemand anders. Het voelt voor mij persoonlijk niet goed. En ook al denk ik graag dat ik redelijk uniek ben, vaak blijkt natuurlijk dat dit niet zo is. Dus de kans dat ik de enige ben die dit concept wel een warm hart toedraagt, maar er in de praktijk geen gebruik van gaat maken, lijkt me groot.’

Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore:
‘Op papier lijkt het een heel goed idee. Een modieus begrip als duurzaamheid gecombineerd met duurzame mode. Dit mes lijkt aan twee kanten te snijden. Ik kan me voorstellen dat dit voor een bepaald segment ‘high fashion’ zou kunnen werken. Onbetaalbare of op een andere manier heel bijzondere couture wordt zo opeens bereikbaar voor iedereen. Van the ‘happy few’ voor the ‘happy many’. Wat dit concept doet voor stukgoed als een spijkerbroek vind ik veel moeilijker in te schatten. Maar ik hoop van harte voor ze dat het werkt.’

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers:
‘Vroeger op school werd me het onderscheid geleerd tussen ‘low involvement’ en ‘high involvement’. Modekleding is een voorbeeld van een productsoort waar mensen zich emotioneel betrokken bij voelen. Weinig involvement hebben mensen met bijvoorbeeld financiële producten. Wat Mud Jeans nu doet, is een product met veel intrinsieke aantrekkingskracht — de spijkerbroek — inpakken in een oersaaie financiële constructie. Met als reden om het aan te kopen, dat het duurzaam is. Mud mikt daarmee op een wel heel kleine doelgroep van mensen die hier warm van wordt.’

Door: Richard Smit


Ga terug