Business Openers
 

Sterke merken moeten rijpen

Af en toe wordt ons een merk ontnomen waarvan we voelen dat er potentie was. Potentie die nog niet tot volle wasdom is gekomen. Zo is een paar weken geleden Landmarkt failliet gegaan. Hetzelfde Landmarkt waarvan de directeur en initiatiefnemer Harm van Dijk enige maanden eerder uit mijn handen de Vers Marketeer 2012 award mocht ontvangen. Wat ging er mis? Te snelle groei is mijn antwoord.

Eerst goed dan groeien
Veel merken die we vandaag de dag vereren hebben eerst ruim de tijd gehad en genomen om te rijpen voordat ze hun groeipad begonnen. Denk maar aan Apple dat eerst een merk voor de happy few was en Starbucks dat jaren lang één koffiewinkel had in Seattle USA. Dichter bij huis heeft kleingrutter Albert Heijn in zijn winkel in Zaandam eerst het grutten onder de knie gekregen voordat hij een grootgrutter werd. Recenter heeft de familie van Eerd dit gedaan met Jumbo in Brabant en schoonzoon Cloosterman met Rituals.

Financiers willen snel geld
De afgelopen jaren hebben we ervaren dat de zucht naar snel geld meer kapot heeft gemaakt dan ons lief is. En ook hier is snel geld de belangrijkste reden om te gaan groeien voordat het fundament echt gelegd is. Soms gaat die groei zo snel dat de scheuren in het fundament niet opvallen. Om vervolgens met een enorme knal uit elkaar te spatten, een luchtbel noemen we zoiets. In het internettijdperk was dit schering en inslag. In Nederland zal de gebakken lucht van Worldonline nog lang in ons collectieve geheugen blijven zitten. Wereldwijd is de lijst inmiddels schrikbarend lang. Veel beleggers houden hun hart vast en vragen zich af of Facebook de volgende is. Het lijkt erop dat in dit geval de oprichters snel geld wilden. Mijn advies aan Facebook is om nu even rustig aan te doen en de enorme gebruikersgroep verder emotioneel te binden. Of de nieuwe financiers, de beleggers die inmiddels 50% van hun inzet hebben verloren, deze tijd aan Facebook gunnen is zeer de vraag.

Slow is het toverwoord
Gelukkig voor Landmarkt ging de ondergang het razendsnel. De tweede winkel in Apeldoorn, volgens insiders geëist door een financier, liep zo slecht dat de nog wankele winkel in Amsterdam Noord dit nooit kon opvangen. Even snel als Landmarkt ontstond werd het hoofdkantoor weer afgebroken. Misschien had er wel nog helemaal geen hoofdkantoor moeten zijn.

En toch is het concept van Landmarkt niet slecht. Integendeel. Het is een concept met heel veel potentie en op de gedrevenheid van de Landmarkt-medewerkers kan menige organisatie jaloers zijn. Het concept brengt de kracht van eerbied voor eten en langzaam groeien terug. Landmarkt had alleen de internal branding beter kunnen doen. Als je ambachtelijk eten verkoopt dat ouderwets ambachtelijk wordt geteeld, slow food noemen we dat, past het namelijk dat je zelf ook langzaam groeit. Ik gun ons allen opvolgers (en doorstarters) van Landmarkt gefinancierd met slow food. Bij welke bank moet je dan ook al weer wezen?


Ga terug