Niels Willems
 

The Story of Milk

Het Financieele Dagblad – Na Joris Driepinter en ‘Melk is goed voor elk’ komt FrieslandCampina met een nieuwe promotiefilm voor melk: The Story of Milk. Met als ongewenst effect een discussie of melk gezond is. Niels Willems van Business Openers raadt de melkcoöperatie aan eens goed studie te maken van de Rabobank-klassieker met Jochem de Bruin in de hoofdrol van de commercial.

Gertjan Hafkamp, directeur strategie bij reclamebureau Publicis:
‘In een film waarin wordt gemijmerd over het verlies van contact met de natuur en het verdwenen besef dat melk een magisch natuurproduct is, brengt FrieslandCampina een fraai eerbetoon aan de bron van haar bestaan. Legitiem omdat het een interne film is. Maar herschreven tot een commercial voor extern gebruik, verliest de boodschap haar diepgang en wordt ze eendimensionaal en zo simplistisch dat ze weerstand oproept. Want de gezondheid van melk en de duurzaamheid van melkproductie zijn niet onomstreden (getuige ook de Milieudefensie-versie van deze spot). Zo wordt de associatie met een sprookje ineens pijnlijk.’

Barbera Wolfensberger, directeur bij reclamebureau FHV BBDO:
‘Een goede feelgoodfilm. Duidelijk ooit voor intern gebruik gemaakt. Moodfilms voor intern gebruik zijn in de basis ‘gekleurd’, dat vindt niemand erg. Maar als je naar buiten gaat, moet je rekening houden met een kritische, weldenkende doelgroep. En die krijgt een ongemakkelijk gevoel bij “propaganda”. Daarom gebruik je dan een vakbekwame buitenstaander die kijkt wat de relevantie voor de consument is. FrieslandCampina lijkt trotser op het feit dat het deze commercial zonder reclamebureau heeft gemaakt dan op de film zelf. Het had me heel verstandig geleken als er al voor de eerste uitzending een bureaupitch uitgeschreven was. Onderschat de consument nooit, want die weet tegenwoordig wel beter dan dat “melk goed is voor elk”.’

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode:
‘The Story of Milk is een prachtige film over melk. In de reclamewereld maakt de film veel los omdat hij is gemaakt zonder reclamebureau. Zonder strategy director, account executive, accountmanager, accountdirector, copydirector en artdirector. Nu heb ik niets tegen full-service reclamebureaus. Als oud-adverteerder heb ik jarenlang met ze gewerkt. Maar juist dan is het een bevrijding om een-op-een te werken en snel te schakelen met vakmensen die je zelf kiest.’

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers:
‘Soms is een tv-commercial van grote betekenis voor de motivatie van de medewerkers van de adverteerder. Een schoolvoorbeeld daarvan is het filmpje van Rabobank, waarin Jochem de Bruin de lacherige concurrentie stil krijgt door uit te leggen dat een coöperatie opgericht door boeren mooie resultaten boekt. FrieslandCampina doet nu het omgekeerde. Een intern succesvolle film wordt op tv uitgezonden. Een misser. Want de artistieke manier van vertellen in de film mag medewerkers van FrieslandCampina dan het gevoel geven opgetild te worden naar het niveau van “de grote jongens”, bij ons buitenstaanders leidt de film tot verwondering: hoe losgezongen kun je kennelijk van je wortels zijn. De commercial is zonder reclamebureau gemaakt. Daar is wat voor te zeggen, maar als je als adverteerder dan zelf reclamebureautje gaat spelen, krijg je juist vlek op vlek.’

Door: Richard Smit


Ga terug